Hoe ‘manage’ jij verwachtingen?

Onboarden steunt op verwachtingen managen. Terwijl soms totaal niet duidelijk is wat de verwachtingen zijn. Wat te doen? Gelijk in de actiestand of toch niet? Je wilt je toch bewijzen. Eerst maar analyseren? Of ga ik dan teveel vragen? Ben ik dan niet te afwachtend? Het vraagt scherp laveren met alle antennes uit om snel uit te vinden wie wat wil. Natuurlijk, het snel boeken van wat kleine succesjes is belangrijk. Het bouwt geloofwaardigheid. Doen dus, zeker als het de belangrijkste stakeholders betreft. Maar wat is het grotere kader? Voordat je het weet ben je toch weer die brandweerman. En kom je niet toe aan die dingen waar het echt om draait. Dat word je na een maand of 9 wel ingepeperd: u bent zo operationeel mevrouw, we hadden toch gedacht dat de algemeen directeur … Herkenbaar?

Tips om verwachtingen te managen 

  1. Spreek een ‘leerperiode’ af waarin je – strategisch – onderzoek doet. Geef het maar een naam. Soms kan dat niet meer dan een week zijn (turnaround). Je creëert tijd waarin je niet direct in de actiestand hoeft.
  2. Ga naar de belangrijkste stakeholders en stel hen drie vragen: Waar lig je wakker van? Wat wil je in 12 maanden bereikt hebben? Wat heb je daarvoor nodig? Zo basaal is het en bij vrijwel elk onboarding traject merk ik dat het vergeten wordt. Of op zijn best heel impliciet blijft.
  3. Bekijk de uitkomsten en kijk naar overeenkomsten en verschillen. Wat is de top drie? Voor welke stakeholders? Hoe belangrijk zijn die stakeholders voor jou?
  4. Ga dan terug en leg jouw top drie aan de key stakeholders voor. Buy-in? Tegenstand?  Je bent in elk geval in de lead en in control. Dat is altijd goed.
  5. Vergeet niet dat je aan het onderhandelen bent. Jij hebt natuurlijk al lang bedacht wat de impact is op resources, bevoegdheden, jouw team. Dit is het moment om de onderhandelingen op subtiele wijze te openen.

Soms lukt het niet goed, iedereen wil wat anders, niemand heeft tijd. Dan weet je ook waar je aan toe bent. Rustig laveren en manoeuvreren totdat zich rond thema’s een dominante coalitie aftekent. Duidelijkheid vraagt tijd.  Kom in die tussentijd eens langs voor een verhelderende ontmoeting. Geen kosten, wel opbrengst. Waar wacht je nog op?

Maarten Putz

Reageren?  Klik hier en stuur me een email.